استودیو مهراب

موسیقی روز هرمزگان

استودیو مهراب

موسیقی روز هرمزگان

ویژگی های یک خواننده خوب

موسیقی صدای خداست "ابوعلی سینا"

ویژگیهای یک خواننده خوب

  بهترین خواننده هرمزگان کیست؟

 
         
    شاید بتوان گفت که در یک نگاه اجمالی هر کسی می تواند یک خواننده باشد ولی با کمی تامل روی موفقیت برخی از خوانندگان پاپ امروزی می توان به این نتیجه رسید که خوانندگی علاوه براینکه یک موهبت الهی است نیاز به مهارتهای خاصی دارد که درذیل آنها را بررسی می کنیم :                                             


1) شنوایی و ارتقاء سطح شنیداری

2) فهمیدن و درک صدای واقعی خود

3) کوک وباقی ماندن در کوک و درک فواصل موسیقی

4) اجرای درست ریتم و درک زمان

5) مراحل نفس گیری و درست نفس کشیدن


 6) وسعت فرکانسی صدا


7) وسعت دامنه ی صدا ( قدرت )


8) دوری جستن از عادتهای نامناسب صوتی


9) تحریر


10) رنگ صدا

11) دینامیک صدا

12) درک یک اثر(ترانه)

13) درک یک اثر ( انتقال احساس )

 

•    شاید بتوان گفت که در یک نگاه اجمالی هر کسی می تواند یک خواننده باشد ولی با کمی تامل روی موفقیت برخی از خوانندگان پاپ امروزی می توان به این نتیجه رسید که خوانندگی علاوه بر    اینکه یک موهبت الهی است نیاز به مهارتهای خاصی دارد که درذیل آنها را بررسی می کنیم :                                             


1) شنوایی و ارتقاء سطح شنیداری
•    برای اینکه یک خواننده ی خوب باشیم ابتدا باید یک شنونده ی خوب باشیم .  شنیدن موسیقی به صورت کارشناسانه امری است بسیار پیچیده ..... برای اینکه یک شنونده خوب باشیم:
•    الف: باید تفکیک سازها و میکس و مستر و صدابرداری کار را برای خودمان آنالیز کنیم .
•    ب:آهنگسازی و ساختارملودی و تشخیص فرم و قالب آکورد بندی  ( دستگاه و گوشه مربوطه )  را تشخیص دهیم . 
•    ج: ترانه را درک کنیم و کلمات را به آن صورت که هستند و باید ادا شوند ، بشنویم . 
•    د:  صدای خواننده اثر را برای خود تجزیه و نکات مثبت و منفی آنرا برای خود تحلیل نماییم .
          پس در واقع برای خواننده شدن ابتدا داشتن یک گوش قوی امری است واجب .


2) فهمیدن و درک صدای واقعی خود

•    از خصوصیات یک وکالیست(خواننده)  متبحراین است که بتواند صدای خود را درک کند ( ناگفته نماند علاوه براینکه ما صدای خود را توسط امواج صوتی را در هوا می شنویم آنها را از طریق امواج استخوان سر و فک دریافت می کنیم که این امر باعث می شود ما پس از ضبط صدایمان برایمان ناخوشایند باشد یا بگوییم که این صدامربوط به ما نمیشود ).
یک خواننده خوب کسی است که شناخت کافی از زیر و بم و رنگ و تنالیته ی صدای خود را داشته باشد .


3) کوک وباقی ماندن در کوک و درک فواصل موسیقی

•    به نظر من از خصوصیت های غریزی یک انسان شناخت نت پایه گام ( یا به اصطلاح موسیقی سنتی مایه ) که ما به اختصار آنرا گام می نامیم ،است
 مهمترین فاکتوری که یک خواننده ی خوب را از خواننده ی معمولی متمایز می کند کوک خواندن است . 
 شاید تا به حال کلمه ای به نام فالش به گوشتان خورده باشد فالش یعنی ناکوک خواندن .... در  واقع  از  نظر  علمی  وقتی  خواننده  گام صدای خود را گم می کند و نمی تواند فرکانس مورد نظر را از حنجره ی خود بیرون سازد  فالشی اتفاق می افتد . یا به زبان ساده تر وقتـی کنـتـرل گام صـدا از دسـت خوانــنده خارج می شود و خواننده کمی بالاتر و یا پایین تر می خواند می گویند فالش می خواند.
 در اکثر خواننده ها فالشی کلی وجود ندارد بلکه ممکن است در یک خط ملودی خاص، برخی از کلمات ،فالش ادا شوند.
 تمرین و مهارت از راههای مقابله با این معضل بزرگ است . خوشبختانه با بهتر بگویم متاسفانه با ارتقای سطح علمی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بوجود آمدن نرم افزار های جدید از قبیل  tom baran, auto tune,… .improvisator  
gsnap…… میتوان درون استودیو صدا را کاملا کوک ساخت .
برخی از خواننده ها اصلا قادربه اجرای زنده نیستند و این از نکاتی دیگر است که خواننده ی خوب را متمایز میکند اخیرا auto tune  به صورت سخت افزاری در کنسرتها نیز مورد استفاده قرارمی گیرد .


4) اجرای درست ریتم و درک زمان

•    از نکات اصلی قابل تامل دیگری که خواننده ها را طبقه بندی می کند باقی ماندن در ریتم است .
          برخی از خواننده ها با وجود داشتن صدای خوب و کوک خواندن از لحاظ زمان بندی دچار مشکل هستند و به اصطلاح از ضرب خارج می شوند
            بنابراین گم نکردن سر ضرب از نکاتی است که یک خواننده باید آنرا رعایت کند .
          به نظر من این نیز یک عامل خدادای و ذاتی است ، ساده ترین راه درک این مساله این است : در یک مراسم شادی یا عزاداری کسانی که ناهماهنگ با بقیه ی افراد دست (یا سینه)می زنند راحت قابل تشخیص هستند . این امر به مرور زمان و با تمرین بهتر می شود .

پس یک خواننده ی حرفه ای هیچ وقت در هیچ جای ترانه دچار خروج از ضرب نمی شود حتی در هنگامی که سنکوپ یا ضدضرب اجرا شود .  


5) مراحل نفس گیری و درست نفس کشیدن

•    یکی از نکات فرعی که یک خواننده را بد نشان می دهد  ” عدم تنفس صحیح و به تبع آن کم آوردن هوا در ششها'' که سبب خروج از گام و یا ضرب میشود .
در یک ملودی که ساخته میشود اصولا جاهایی برای تنفس وجود دارد که خواننده باید آنرا به مرور زمان پیدا کند و در آن جا از نفس گیری استفاده کند  در یک دید کلی می توان اینگونه عنوان کرد : یک خواننده باید در خروج هوا از ششها مناسب عمل نماید ” مثلا در اجرای کلماتی که دارای حروفی همچون(( ه)) و(( س )) هستند دقت کافی نمایند که هوای درون ریه هایش به یکباره خالی نشود.
این مشکل در اثر تمرین مداوم روی قطعات مختلف قابل حل است .          


6) وسعت فرکانسی صدا

•    از محاسن یک صدای خوب داشتن وسعت فرکانسی زیاد است . دوستانی که با موسیقی آشنایی دارند تعریف یک دانگ را می دانند ( از لحاظ فاصله ای برابر است با 2/5پرده یعنی در واقع یک اکتاو یعنی فاصله ای برابر معادل با دو دانگ و یک پرده ) و   یا  در اصطلاحی که اغلب میشنویم صدای فلانی شش دانگ است یعنی اینکه او می تواند فاصله 15 پرده یا  2/5      اکتاو را راحت بخواند .                   
  در بحث های تخصصی تر می توان تعداد دانگ های صدای خواننده ها را بررسی کرد و با تمرین های خاص آنها را افزایش داد .                         
 بنابراین این خاصیت نیز از نکات مثبت صدای یک خواننده خوب است .

7) وسعت دامنه ی صدا ( قدرت )

•    قدرت صدا یکی از نکات فرعی دیگر خوانندگی است . مسلما یک خواننده با صدای قوی راحتر می تواند کلمات را ادا کند و ضعیف بودن قدرت صدا دینامیک آن را تحت تاثیر قرار می دهد .

8) دوری جستن از عادتهای نامناسب صوتی

  •    از فاکتورهایی که یک خواننده را در نگاه عموم بد جلوه می دهد ” داشتن عادتهای صوتی بد ( اضافات صوتی ) است .  به عنوان مثال یک خواننده برای یافتن گام صدای خود با یک حرف اضافه شروع به خواندن می کند که ناخوشایند است یا زیاد و نامناسب تنفس یا اصوات خروج هوا از بینی و........   یک خواننده ی خوب باید آنقدر تمرین داشته باشد که این نکات به خودی خود از صدای وی حذف گردد .

9) تحریر

•    زینت کاری های اصلی در خواندن موسیقی ایرانی را تحریر می گویند که عبارت است از شکستگی فوق العاده تیز یا شکستن صدا با تمایل به نت بالایی در بین دو نت در خط ملودی . 
         اکثر خواننده های پاپ از توانایی اجرای تحریر محروم هستند که این مساله یکی از نکاتی است که خواننده موسیقی پاپ را ناکارآمد نشان می دهد یک خواننده ی حرفه ای تحریر خاص صدای خود را دارد که اصطلاحا تحریر روی صدای وی نشسته و باعث می شود صدای وی از خواننده ای با رنگ صدای شبیه او تشخیص داده شود .

10) رنگ صدا
•    یکی از خصوصیات یک صوت ” رنگ”  یا به اصطلاح علمی نواک آن است . این خصوصیت نوع موج صوت را نشان می دهد که در آن جنس صدا مشخص می شود . برای مثال می توان دو ساز ویلن که یک نت را  اجرا می کنند شنید و اختلاف تن صدا را اینگونه تشخیص داد . شباهت صدای برخی از خواننده ها به علت انطباق تقریبی موج صدای آن هاست که به اصطلاح تن یا رنگ صدای آنها تقریبا یکسان است . بنابراین خوانند ای موفق است که تن صدای او منحصر به فرد باشد یا بهتر بگوییم تقلیدی (fake)نخواند .

11) دینامیک صدا

•    قوی و ضعیف خواندن کلمات مختلف از یک ترانه ( نت های مختلف از یک ملودی ) را دینامیک گویند و در واقع حس دادن به کلمات از خصوصیاتی است که تنها خواننده های بسیار حرفه ای تبحر در انجام دادن آنرا دارند .
 شناخت سیلاب ( هجی ) کلمات و همچنین استرس ( فشار صوتی ) روی حروف  در کلمات باعث بهتر ادا شدن یک کلمه از لحاظ معنایی و انشایی می شود در واقع یک خواننده ی حرفه ای می تواند نحوه ی اجرای کلمات را بهتر بشناسد و در نتیجه تاثیر احساس صدای وی خیلی بیشتر ازکسی است که کلمات را بی روح ادا می کند با بیان راحتتر می توان گفت : احساس دینامیک در صدای یک خواننده حرفه ای موثرترین فاکتور موفقیت وی خواهد بود .

12) درک یک اثر(ترانه)

•    این موضوع که برای آفرینش یک اثر هنری ابتدا چه کسی شروع به خلاقیت می کند از مباحثی است که سالهاست ذهن مرا به خود مشغول کرده است .در اغلب موارد شاعر یا همان ترانه سرا موتور محرک کار است و آهنگساز با لحن دادن به کلمات و ساخت ملودی به آنها روح می دهد و در نهایت یک تنظیم کنند با انتخاب سبک و سازبندی کار را کامل می کند .
        بنابراین شناخت از ترانه یک اقر و دانستن معنای کلی . نوع ترانه و درک هسته ی اصلی ترانه نه پوسته ی بیرونی آن . در نحوه ی اجرا ی آن بسیار موثر است که خواننده های فوق العاده مطرح در سطح جهان آن را رعایت می کنند . در مواردی که شاعر بر روی ملودی ترانه می گوید اکثرا احساس تصنعی بودن در کار مشاهده می شود .

13) درک یک اثر ( انتقال احساس )

•    آخرین و عالیترین درجه ی یک صدای خوب انتقال جس کار از حنجره ی خواننده به درون مغز مخاطب است . از این منظر که خواننده و به عبارت صحیح تر موسیقی دان منطبق با اندیشه و نوع نگاهش به فضا سازی هارمونی و ترکیب اصوات و انتخاب اثری به مخاطبش را در بر گیرد طوری که مخاطب خود را در فضای ایجاد شده قرار دهد و ذهنش را در گیر کند .

نظرات 59 + ارسال نظر
کیوسک 30 مهر 1388 ساعت 09:33 http://kiyoosk.blogsky.com

سلام .
با این همه موضوع و ظرافتی که شما بیان کردید فکر نکنم دیگه خواننده ای از این فیلتر بگذره .
البته بنده نمی تونم تخصصی نظر بدم چون متخصص این امر نیستم ولی یکسری خصوصیات مثل :
فهمیدن و درک صدای واقعی خود
اجرای درست ریتم
مراحل نفس گیری
برای خوانندگان واجبه البته نه خواننده هایی مثل ساسی مانکن یا علی موسی زاده چون به نظر بنده اینا خواننده نیستن اینا فقط اجرا کننده ریتم هستن .

ممنون از نظر خوبت
منتها من با این که اسم کسی رو بیاریم موافق نیستم
همه هنرمندها در سبک خودشون خوبن

کیوسک 2 آبان 1388 ساعت 14:23 http://kiyoosk.blogsky.com

سلام .
خوب و خوش و سرحالی ؟
بروزم .

پیمان 3 آبان 1388 ساعت 10:43 http://eshkat.blogsky.com/

کسی سراغ داری که این خصوصیات داشته باشه؟

سلام
آره ما توی استان چند نفر داریم!!!!

مصطفی 3 آبان 1388 ساعت 12:35 http://bo2bnd.webs.com

سلام....ویلاگ ما با جدیدترین آهنگو به روزن

Www.bo2bnd.webs.com و Www.bo2bnd.blogfa.com
[چشمک]

مصطفی 3 آبان 1388 ساعت 13:32 http://bo2bnd.webs.com

سلام وبلاگ ما با جدیدترین آهنگهای بندری به روزن

Www.bo2bnd.blogfa.com و Www.bo2bnd.webs.com

خوشحال ابوم لینک کنی آقای بهرامی

سیامک امامی 6 آبان 1388 ساعت 13:50

بروزم ٬ خوشحال می شم از نظراتتون استفاده کنم ...

http://ccu-cinema.blogsky.com/
اشک ها و لبخند ها
برگشتیم

ماهی بالی 28 آذر 1388 ساعت 15:39 http://mahibali.blogsky.com

پس خلاقیت و نو آوری . پاسخ گویی به نیازهای روز جامعه جسارت و رهایی که بزرگترین کمبودهای خوانندهای دور و اطراف مونه چی مهراب جان

محمد جان به موقع در مورد اون هم بحث می کنیم

روزی دیگر 7 بهمن 1388 ساعت 15:29

درود.در کل ما هیچ خواننده ای نداریم که کامل باشه.چه برسه تو ایران و بندر.چیزی که هست حس زیباست. که توی هر انسانی پپدا نمی شه .مگراینکه خود سازی کرده باشه.به طور مثال فرهاد فریدون فروغی کورش یغمایی از لحاظ شخصتی ام بالا هستن همشون سبک غربی کار کردن همشون اهنگ های ماندگار دارن که همشون هم توی گام مینور هارمونیک هستن.توی بندر هم منصفی از همه کاملتربود.ناصر صدایش خوب بود تن صدا.نسل جدید هم سه دسته هستن راک بلوز و پاپ.سه نفر هستن که دارن نوع جدیدی ازموسیقی بندری کار میکنن .راکH.بلوزMپاپH. هنوز خواننده کامل نیستن.فقط خوشکل تر از بقیه کار میکنن.به علت همونی که توضیح دادیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد